torstai 18. kesäkuuta 2015

Silja Symphonylla 15.6-17.6.2015

Moi!

Päätimme lähteä risteilylle kaverini kanssa vastikään uudistetulle Silja Symphonylle ja matkan ajankohta oli juuri sopivasti ennen pahimpia juhannuksen ruuhkia vaikka laiva oli silti tosi täynnä. Meiltä jäi myös harmillisesti Buffetissa syöminen kokonaan väliin kun kaikki kattaukset olivat jo varausvaiheessa täynnä. En sitten tiedä vapautuiko sieltä vielä ennen risteilyä tai risteilyn aikana yhtään peruutuspaikkoja joten päätimme käyttää syömiseen Mundoa, mutta aamupalat pystyimme silti syömään Buffetin puolella. Tykkään kovasti myös Mundosta etenkin viihtyvyyden vuoksi ja palvelu on mielestäni myös todella ensiluokkaista. Mundo oli myös mukava paikka viedä tilattuja tuotteita suosikkilaivallani Silja Serenadella ollessani siellä työharjoittelujaksolla. :)

Lähdimme junalla täältä Jämsästä ja se oli perillä Helsingissä hieman ennen kahta joten meillä oli hetki aikaa kierrellä keskustassa. Kun lähdimme kävelemään kohti Symphonya keskustan ylle tuli sadepilvi ja luulimme jo, että koko loppuilta sataisi mutta onneksi pilvi häipyi johonkin kauemmaksi. Vielä olympiaterminaalille tullessamme satoi vielä, mutta laivan lähtiessä alkoi paistamaan aurinko ja keli oli koko illan todella hyvä ja kannellakin tarkeni olla helposti.

Seurasimme laivan lähdön Helsingistä ja lähdimme sitten kiertelemään Promenadelle kun laiva oli jo Harmajan kohdalla. Menimme tämän jälkeen hyttiin odottelemaan hetkeksi, että ruuhkat Mundon jonossa hieman vähenisivät. Meillä oli A-luokan hytti ja se vaikutti tosi viihtyisältä. Katselin laivan risteilyohjelman lävitse jonka saimme terminaalin lähtöselvityksestä. Sain sieltä myös Club One-asiakkaille tarkoitetun alennuskupongin Tallink Siljan uudesta kuohuviinistä jonkä käytin Mundossa syödessäni. Syömisen jälkeen kävimme Atlantis Palacessa jossa testasimme hytissä olleet drinkkien tarjoukset sekä halusin kokeilla myös Harrin Halaus-drinkin. Pelkkä nimikin kuulostaa jo aivan ihanalta. :)

Kuuntelimme Atlantis Palacessa myös viihdyttävää bändiä nimeltään Indigga Band. Paluumatkalla bändi vaihtuikin jo sitten Gravity Bandiksi joka soittaa 5.7 asti. Ostimme illalla laivan infosta liput valmiiksi Siljan Sea Transfer-vesibussiin joka vie Värtanin satamasta keskustaan. Vesibussiin jonotettiin aluksi terminaalin sisällä koska Victorian oli ensin päästävä omalle laituripaikalleen ja tämän jälkeen sieltä ilmestyikin meidän vesibussi. Opas avasi aluksi koko porukalle ovet ja kuljimme rappuset alas ja siitä sitten vesibussin kyytiin. Halusin päästä tietenkin ulkopuolelle istumaan jotta sain paremmat kuvat Sympasta. :) Opas kertoi samalla hieman tietoa seudun lähipaikoista ja oli tosi mukavaa taas tietää jotain uutta Tukholmasta.

Nautimme Tukholmassa kauniistä säästä ja kiertelimme muutamissa ostoskeskuksissa sekä kävimme myös kahvilla. Laivalle takaisn palatessa alkoikin jo hieman hiukomaan kun olimme syöneet viimeksi aamiaisen. Menimme samantien Mundoon kun lämpimän ruoan tarjoilu alkoi. Linjastolla tarjottimen kanssa jonottamisen aikana huomasin, että Atlantis Palacelta päin tulee aivan ihana Harri Hylje yhdessä leikinohjaajan kanssa. Jätin tarjottimenkin hetkeksi odottamaan kun minun oli vaan pakko päästä yhteiskuvaan Harrin kanssa, olin odottanut sitä niin pitkään. :) Tämä oli mielestäni parhaita hetkiä koko risteilyllä. Paluumatkan aikana tuli ihailtua paljon kesäistä Tukholman saaristoa sekä vietimme iltaa myös keulabaarissa katselemassa laivan etenemistä. Menimme katsomaan myös 7.kannen perään Maarianhaminassa käynnin. Ahvenanmaa on aina todella kaunis kesäöisin ja varsinkin näin juhannuksen aikoihin, taivas oli nimittäin tosi mahtavan näköinen.

Takaisin Helsinkiin saavuttaessa keli oli jälleen kohdillaan ja sain vielä hienoja kuvia lisää Kustaanmiekan kohdalla. Nautin todella matkasta ja kiitoksia paljon Tallink Siljalle ja Sympan miehistölle ! :)

Symphony odotteli meitä jo Olympiaterminaalilla hymyilevän Harrin kera.

Otin kuvan Symphonysta maihinnousuputkessa mennessämme.
Silja Symphonyn risteilyohjelma.
Keli muodostuikin todella hienoksi juuri sopivaan aikaan.
Harri hymyili vaikka tummat pilvet meinasivat hieman pelotella sitä.
Hienon ilman kunniaksi aurinkokannelle tehtiin lapsille pelipaikka mailapelejä varten.
Suomenlahdella oli tosi miellyttävä ilma sekä virkistävä tuuli.
Harrin Halaus-drinkki.
Aamulla saaristossa Harri hymyili saarten välissä. :)
Tässä jonotimme Värtanin terminaalissa Silja Sea Transfer-vesibussiin.
M/S Silja Symphony ja vesibussi samassa kuvassa.
Sain Symphonysta tosi hienoja lähikuvia. :)
M/S Silja Symphony Värtanin satamassa.
Tässä ollaan palaamassa takaisin laivalle.
Harri Hylje-opastaulu.
Oli tosi ihanaa kun pääsin Harrin kanssa yhteiskuvaan. :)
Saaristossa oli todella kaunista.
Laivan keulasta on mukavaa rentoutua ja seurailla etenemistä saaristossa.
   Uudella Sonyn puhelimeni kameralla saa todella hienoja kuvia.
 Ilta-aurinkoa Tukholman saariston loppupuolella.
 Taakse jäänyt Maarianhamina oli todella vaikuttava näky kesäyönä.
Mielestäni yksi parhaista otoksistani.
Ihana risteily alkaa lähestyä päätöstään. Tässä näkyy Harmajan luotsiasema.
Kuva mutkasta Kustaanmiekan jälkeen.
Kerkesin vielä nauttimaan auringonpaisteesta ennen kuin laiva oli satamassa.
  Katseltiin vielä Helsinkiin saapuminen ja heti tuli Serenaden työharjoitteluajat mieleen.  Nautittiin vielä auringosta hetken aikaa ja samalla odoteltiin kunnes pahin ihmismassa vyöryy ulos laivasta. Haettiin vielä matkatavaramme hytistä ja lähdimme sitten laivasta kohti juna-asemaa ja hyppäsimme Jämsään lähtevään junaan.